Monday, November 17, 2008

Se duc banii si dusmanii?

de Dragos Popa Jeopardy
Luni, 17 noiembrie 2008, 15:33
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-5147617-duc-banii-dusmanii.htm

In primul meu articol pe Hotnews, de-acum vreo luna in urma, scriam cum criza globala ar putea fi “importata” in Romania, vorbeam despre anumite defecte ale modelelor de afaceri din companiile romanesti precum si despre posibilul inceput al unei restructurari dureroase in economie.

Astazi, la putin mai mult de-o luna de la acel articol, restructurarea a si inceput…de la diminuari de capacitate de productie, la opriri temporare de uzine si disponibilizari cu Dacia, Mittal, Mechel, TMK, Alro, Cuprom, Otelinox fiind doar cateva nume despre care se vorbeste in presa. Pe langa acestia insa, sunt afectati furnizorii lor, furnizorii acestora, si-asa mai departe de-a lungul lantului economic…acest soc propagandu-se in toate nodurile sistemului interconectat, de la companii la persoane fizice si-apoi inapoi la companii. Cifre de afaceri mai mici, profit mai mic, salarii mai mici = taxe mai mici -> bani mai putini la budget -> investitii mai putine (cifre de afaceri mai mici pentru companiile ce incaseaza de la stat…). Salarii mai mici -> bani mai putin pentru consum -> venituri mai mici pentru comercianti = din nou cifre de afaceri in scadere -> profit mai mic, taxe mai mici si din nou se reia ciclul… Cu riscul de a relua ce-am scris in acel post, repet ca a naviga cu bine prin astfel de conditii de afaceri dificile presupune sa ai o companie bine pusa la punct si reflexe corecte. Trebuie sa-ti negociezi bine contractele, sa-ti optimizezi fluxurile de aprovizionare, productie si vanzare, sa reduci costurile si lungimea acestor fluxuri, sa te asiguri ca angajatii tai dau randament si mai ales sa gestionezi bine trezoreria companiei. Intr-o perioada in care lichiditatea e atat de importanta, e musai sa stai cu ochii pe aprovizionare si stocuri (n-ai nevoie sa cumperi cu 6 luni in avans de doua ori mai multa marfa sau materie prima decat iti trebuie, mai ales cand preturile la materii prime scad), sa-ti bati la cap clientii sa plateasca la timp (sau chiar mai devreme contra uni mic discount) si sa negociezi plata furnizorilor la termene cat mai lungi. Chestii elementare veti spune, dar oare toate companiile le aplica ? Dincolo de aceste reflexe tactice si la fel de important ca si ele sta procesul de reflectie strategica asupra planului de investitii, parteneriate strategice si re-pozitionarea companiei, insa aici e o alta discutie lunga.

Toate aceste lucruri, daca sunt bine facute, pot face diferenta intre a trece cu bine vremea rea sau a te alatura celorlalte epave de pe fundul marii involburate. Caci sa nu ne amagim, naufragii vor fi in aceasta perioada, multe barci fiind pline de gauri si conduse de capitani mai putin priceputi…

Macar putem spera ca acele companii care vor iesi cu bine din criza vor dobandi o judecata economica corecta, reflexe imbunatatite, anagajati mai performanti si ca vor da un nou impuls de competitivitate Romaniei. Daca anumite mentalitati se vor schimba si la nivelul muncitorului de rand, iar faimoasele “merge si-asa” sau “timpul trece, leafa merge” vor fi inlocuite cu reflexe de responsabilitate, implicare si perfectionare la locul de munca, Romania si noi toti nu vom avea decat de castigat.

Probabil ca unii mai spera inca sa fim ocoliti de greul crizei bazandu-se pe aparenta inertie a consumului la romani, pe-acele supermarketuri si malluri care continua sa fie supraaglomerate. In conditiile in care UE si SUA sunt deja la regim de austeritate, cu magazine ce inregistreaza, in anumite cazuri, vanzari cu pana la 50% mai mici, tind sa cred ca aceasta inertie a consumului in Romania tine doar de-un decalaj in transferul crizei precum si de banii din economia gri care inca mai intra in circuitul oficial. M-as risca sa spun ca lunile ianuarie si februarie, pe langa scaderile sezoniere de consum, vor arata o situatie mult mai trista a economiei Romaniei si ca va trebui sa schimbam mentalitatea euforica a unei cresteri ce nu se mai opreste cu frugalitatea si cumpatarea ce se cuvin unor vremuri mai de restriste.

Si daca tot vorbim de economia gri, de criza si de schimbari de mentalitate, mai nutresc o speranta probabil utopica…aceea de a vedea perimandu-se modelul banilor facuti usor, pe combinatii si fraiereli, precum si a produselor secundare ce rezulta de-aici. Ati ghicit, e vorba de smecherul de duzina, de domn’ patron de firma, de miliardarul de carton , de stereotipul cu « banii si dusmanii », de combinatorii de terenuri, de jeepanele si manelele « in your face », de toate aceste anomalii ale unei societati cu dezvoltare accelerata si fara repere sanatoase, atat legale cat si morale. Nimic din toate acestea nu va disparea peste noapte iar noi nu vom deveni Germania sau Elvetia la acest capitol dar poate vom dobandi mai multa seriozitate si responsabilitate in ceea ce facem. Eu imi pastrez optimismul…

Citeste si comenteaza pe blogul Jeopardy.