Friday, October 24, 2008

Monday, October 20, 2008

Intri-starea invatamantului 2008

Întri-Starea învăţământului 2008

de Cristi Rogozanu
Cotidianul, 21 oct. 2008
http://www.cotidianul.ro/ntri_starea_invatamantului_2008-61651.html

Adomniţei pregătea un mare Raport al învăţământului pe 2008 care să-i confirme măreţele realizări. Ar fi fost o ultimă gafă. Raportul e o adunătură de date aruncate cu furca de prin studiile făcute în ultimii 10 ani. Sunt subliniate cu emfază unele îmbunătăţiri, dar trendul rămâne unul clar: vulnerabilizarea educaţiei prin pierderea unor puncte tari în pregătirea elevilor sau în gradul de calificare a cadrelor didactice. Nu o să concluzionez emfatic că „sistemul e la pământ“. Ideea e că nici nu ştim măcar cam unde suntem.
În 2001, rata acelora cu rezultate scăzute la citire/lectură (adică un calificativ de 1 pe o scară de la 1 la 5) era de 40%. În 2006, ponderea a crescut la 54%. Astea sunt cifrele, nu ne mai interesează ce interpretări le-ar fi dat liderii politici.
Scorurile medii în aceste studii au scăzut simţitor şi la matematică sau ştiinţe după aceeaşi evaluare OECD-PISA. Când trecem înspre mediul rural cifrele devin de-a dreptul catastrofice. Cum îndrepţi aceste neajunsuri clare? Nimeni de la minister nu pare a avea vreun plan.
Raportul are chipul prototipului de ministru român al Educaţiei: un amestec de Andronescu cu Adomniţei (unii ca Miclea nu au ce căuta în sistem pentru că sunt prea lucizi).

E o mostră de incoerenţă bine camuflată în abrevieri şi limbaj de lemn care amintesc de un alt domeniu de fier al „industriei“ educaţiei: pedagogia. Cei care au absolvit facultăţi producătoare de profesori ştiu că cele mai stupide materii erau cele numite „Pedagogie şi metodică“. Am văzut fenomenul în direct în calitate de virtual prof de română. Tocmai în domeniul „metodicii predării“, prostia atinge cote stupefiante. După un astfel de curs de pedagogie mi-am jurat că n-o să predau niciodată la liceu pentru că ar însemna să trec prin evaluări „metodice“ menite să te frăgezească bine înainte de intrarea în sistem.

Exact acel ton robotic l-am regăsit în Raport. Ne propunem să îmbunătăţim calitatea personalului didactic, ne propunem aia, ailaltă. Nimic concret, nici un target care să fie uşor de definit şi a cărui atingere să fie uşor de urmărit. Generalităţi. Date care-ţi ridică părul pe spinare şi o realitate şi mai crudă: am tot râs de slaba calitate a unor Hărdău şi Adomniţei, uitând că stă acolo, în minister, o întreagă echipă de ciumeţi care nu ridică niciodată capul, care nu protestează niciodată, stă şi înghite prostiile şi redactează „metodic“ compilaţii de studii. Când scopurile şi ţelurile unei guvernări vor fi concrete, abia atunci ne putem da seama dacă suntem în prag de Apocalipsă sau stăm mai bine. Deocamdată, nu prea ştim nici ce să ne propunem...

Monday, October 13, 2008

Doctorate bune? Nici o sansa!

LR: Dupa o pauza de citeva luni, am revenit. Texte, editoriale si stiri interesante vor fi din nou prezente pe acest site. De data aceasta mi-a atras atentia o stire ce ne arata inca o data cita nesimtire, prostie si dezinteres (fata de cei ce vor sa faca ceva) exista la cel mai inalt nivel, mai precis cel parlamentar. Dupa ce au distrus invatamintul printr-o serie de legi fara noima si pline de interes, parlamentarii (alaturi de guvernantii de toate culorile) vor sa puna capac doctoratului, ce este oricum deja la pamint. Dorinta unora de sus de a ne vedea in top 500 nu are, in acest stil, nici o sansa. Fara doctorate de calitate, facute in universitati ce prezinta macar o parte din conditiile necesare unei cercetari reale, nu avem nici o sansa.

Parlamentarii vor doctorate fara calitate

Tatiana Dabija
Romania Libera, 14 oct 2008
http://www.romanialibera.ro/a136509/parlamentarii-vor-doctorate-fara-calitate.html

Toate universitatile de stat si particulare acreditate vor putea sa organizeze, fara nici un control al calitatii, masterate si doctorate pe banda rulanta, daca presedintele Traian Basescu nu va retrimite in Parlament legea care permite "aceasta aberatie", avertizeaza fostul ministru al Educatiei Mircea Miclea. S-a ajuns in aceasta situatie din cauza parlamentarilor-profesori care iau salarii mari de la universitatile private, in schimbul sustinerii intereselor acestor institutii de invatamant.
Camera Deputatilor (cu unanimitate de voturi) a respins fara sa clipeasca Ordonanta de Guvern care impunea criteriul calitatii in organizarea cursurilor de masterat si doctorat. Senatul avea ieri pe ordinea de zi discutarea acestui subiect. Parlamentarii vor sa repuna astfel in vigoare Legea 2/2008, care prevede, printre altele, ca "universitatile acreditate, supuse periodic evaluarii institutionale, pot decide prin hotarare a senatului infiintarea, continutul si oportunitatea programelor de masterat, de doctorat si de studii postuniversitare, cuprinse in domeniile stiintifice ale universitatii". Dupa ce actul normativ a trecut ca fulgerul prin cele doua camere ale Parlamentului si a devenit lege, Ministerul Educatiei a cerut ca dreptul de a organiza masterate si doctorate sa revina doar acelor institutii evaluate de Agentia Romana de Asigurare a Calitatii Invatamantului Superior (ARACIS) si care primeau gradul de incredere ridicat.
Guvernul a emis o ordonanta de urgenta care sa impuna acest criteriu al calitatii, ca sa fie si Romania in randul tarilor Uniunii Europene, insa deputatii au invins Executivul saptamana trecuta, cand au votat in unanimitate respingerea acestei Ordonante de Guvern. Sanatatea invatamantului universitar autohton si credibilitatea diplomelor romanesti ar putea fi zdruncinate, spune Mirca Miclea. El subliniaza ca aceste prevederi periculoase pentru credibilitatea diplomelor romanesti au ajuns sa fie aprobate de Legislativ pentru ca "parlamentarii care sunt profesori la universitatile particulare sunt platiti cu bani grei pentru ore de curs pe care nu le tin, iar in schimbul acestei situatii ei trebuie sa sustina in Parlament interesele respectivelor institutii private de invatamant".
Senatorul Alexandru Athanasiu sustine ca Legea 2/2008 nu ridica mari probleme: "Daca ARACIS nu a terminat evaluarea facultatilor, asta nu inseamna ca universitatile nu pot organiza masterate si doctorate. Au primit acest drept prin acreditare". Mircea Miclea ne-a explicat insa ca "acreditarea de functionare nu este totuna cu acreditarea pentru programul de doctorat, iar prevederile Legii 2/2008 sunt aberante". Fostul ministru sustine ca singura speranta pentru normalizarea acestei situatii este ca Basescu sa retrimita legea in Parlament. In plus, solutia pentru restabilirea calitatii in invatamantul romanesc superior ar fi ca "toate universitatile sa fie reacreditate si cele care nu trec noile standarde sa nu aiba diplomele recunoscute de Ministerul Educatiei".